Amirshekari M, Farmahin farahany P, Yaghmaei M. Examining the Knowledge, Attitude and Performance of Operating Room Students Regarding Biological Hazard Prevention Strategies at Jiroft University of Medical Sciences. Paramedical Sciences and Military Health 2024; 19 (1)
URL:
http://jps.ajaums.ac.ir/article-1-419-fa.html
امیرشکاری مریم، فرمهین فراهانی پارسا، یغمایی محسن. بررسی دانش، نگرش و عملکرد دانشجویان اتاق عمل پیرامون راهکارهای پیشگیری از مخاطرات بیولوژیکی در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در سال 1403-1402. علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی. 1403; 19 (1)
URL: http://jps.ajaums.ac.ir/article-1-419-fa.html
1- عضو هیئت علمی رشته تکنولوژی اتاق عمل، گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران
2- گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، parsafarahany1998ssparsa@yahoo.com
3- گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده: (222 مشاهده)
مقدمه: یکی از مهمترین دسته مخاطرات شغلی که اعضای گروه مراقبت از سلامت با آن روبهرو میشوند، مخاطرات بیولوژیکی ناشی از تماس با خون، مایعات بدن و سایر نمونههای بافتی است که میتوانند سبب انتقال بسیاری از بیماریهای واگیردار شوند. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع کاهش وقوع خطرات شغلی از جمله مخاطرات بیولوژیکی، مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان دانش، نگرش و عملکرد دانشجویان اتاق عمل پیرامون راهکارهای پیشگیری از مخاطرات بیولوژیکی در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت انجام شد.
مواد و روشها: این پژوهش مطالعهای توصیفی مقطعی بود که طی آن ۷۰ نفر از دانشجویان ترم ۴، ۶ و ۸ مقطع کارشناسی رشته تکنولوژی اتاق عمل انتخاب و وارد مطالعه شدند. در این مطالعه میزان دانش، نگرش و عملکرد دانشجویان اتاق عمل پیرامون راهکارهای پیشگیری از مخاطرات بیولوژیکی با استفاده از پرسشنامه و چک لیست مشاهدهای محقق ساخته ارزیابی شد. دادهها پس از گردآوری در نرمافزار SPSSنسخه 22 با استفاده از آمار توصیفی، آزمون تی مستقل، من ویتنی و واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره دانش، نگرش و عملکرد دانشجویان اتاق عمل پیرامون راهکارهای پیشگیری از مخاطرات بیولوژیکی به ترتیب ۸/۴ ± ۷/۳۳، ۲/۶ ± ۶/۴۸ و ۶/۴ ± ۸/۳۶ بود که نمره دانش و عملکرد در سطح متوسط و نمره نگرش در سطح مطلوب بود. یافتهها نشان میدهد که بین نمره دانش و عملکرد با ترم تحصیلی ارتباط معناداری وجود داشت. (05/0> p)
نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه، میزان دانش و عملکرد دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل، در رابطه با راهکارهای پیشگیری از مخاطرات بیولوژیکی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع پیشگیری و به حداقل رساندن خطرات بیولوژیکی در اتاق عمل، آموزش راهکارهای لازم در این زمینه به دانشجویان اتاق عمل جهت ارتقای سطح دانش و عملکرد آنها ضروری به نظر میرسد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مقالات کامل دریافت: 1403/4/15 | پذیرش: 1403/5/31 | انتشار: 1403/6/11