دوره 17، شماره 3 - ( علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی ( پاییز 1401) 1401 )                   جلد 17 شماره 3 صفحات 31-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soltani N, Sheikholislami A. The Relationship between Big Five Personality Traits and Academic Performance of AJA University of Medical Sciences Students. Paramedical Sciences and Military Health 2022; 17 (3) :23-31
URL: http://jps.ajaums.ac.ir/article-1-331-fa.html
سلطانی نادیا، شیخ الاسلامی علی. ارتباط بین پنج رگه شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آجا. علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی. 1401; 17 (3) :23-31

URL: http://jps.ajaums.ac.ir/article-1-331-fa.html


1- گروه روانشناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران ، n.soltani1362@gmail.com
2- گروه روانشناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
چکیده:   (647 مشاهده)

مقدمه: افت تحصیلی دانشجویان یکی از مشکلات عمده مراکز آموزش عالی کشور است که باعث اتلاف وقت و هزینه­ های جاری این مراکز شده و مسائل و مشکلات روحی-روانی، خانوادگی و اجتماعی برای دانشجویان ایجاد می­کند؛ بعلاوه افراد دارای افت تحصیلی در آینده، نیروی انسانی کارآمدی نخواهند بود. پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه پنج گروه رگه بزرگ شخصیتی با عملکرد تحصیلی و همچنین پیش­بینی­ پذیری پیشرفت تحصیلی از طریق این رگه­ ها انجام شد.
 

مواد و روش ­ها: این مطالعه از نوع همبستگی بود که در دانشگاه علوم پزشکی آجا انجام شد. جامعه مورد پژوهش کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در نیم سال دوم تحصیلی سال 1400 بود. با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه­ گیری در دسترس 287 نفر از دانشجویان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به پرسشنامه رگه­ های پنج­گانه شخصیتی (فرم کوتاه) NEO-FFI کاستا و مک­کری (Costa & McCare, 1992) پاسخ دادند. برای اندازه­گیری عملکرد تحصیلی از معدل نیمسال تحصیلی قبلی استفاده شد. برای تحلیل داده­ ها از نرم ­افزار SPSS نسخه 26 و رگرسیون همزمان استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج رگرسیون همزمان مشخص کرد دو متغیر روان‌رنجوری و وظیفه‌شناسی می‌توانند پیش‌بین نسبتا خوبی برای عملکرد تحصیلی باشند.

بحث و نتیجه­ گیری: از آنجاییکه رگه‌های شخصیتی نقش غیرقابل انکاری در ابعاد مختلف زندگی و به ویژه عملکرد تحصیلی ایفا می‌کنند در کنار سنجش‌های گوناگون، سنجش ابعاد روانی و شخصیت دانشجویان بایستی در گزینش داوطلبان ورود به دانشگاه علوم پزشکی آجا گنجانده شود.  

متن کامل [PDF 457 kb]   (706 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مقالات کامل
دریافت: 1401/9/19 | پذیرش: 1401/9/28 | انتشار: 1401/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی می باشد.

© 2015 All Rights Reserved | Paramedical Sciences and Military Health