دوره 17، شماره 1 - ( علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی ( بهار 1401) 1401 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 57-48 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه فوریت پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران ، moonlighlp1358@gmail.com
2- گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
چکیده:   (1073 مشاهده)
مقدمه: همه ­گیری کووید19 بزرگ­ترین چالشی بود که باعث شد سیستم ­های آموزشی در جهان با آن دست و پنجه نرم کنند. دانشگاه های علوم پزشکی دانشجویان را از محیط بالینی و دانشگاه خارج و به سمت آموزش مجازی هدایت کردند. این گذار ناگهانی به ویژه در رشته ­های وابسته به بالین همچون پرستاری با چالش­ های زیادی همراه شد.

مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع مروری بوده و از مقالات فارسی و انگلیسی موجود در  بانک­های اطلاعاتی داخلی  SID ، Magiran و خارجی Google Scholar، Scopus،Science Direct ،PubMed ،Proquest  با استفاده ازکلمات کلیدی آموزش مجازی، آموزش الکترونیک، آموزش تحت وب، کووید19، پرستاری و سایر کلمات کلیدی مرتبط به همراه معادل انگلیسی آن در بازه زمانی 2013 - 2020   استفاده شد.

یافته­ ها: در این مقاله نظرات، مزایا و محدودیت ­ها و راه کارهای موجود بر سر راه آموزش مجازی  مورد توجه قرار گرفت. از مزایای آن انعطاف­ پذیری یادگیری و بستر مناسب یاددهی-یادگیری می­ توان نام برد. و برخی چالش­ های آموزش مجازی در سه طبقه زیرساخت­ های آموزش مجازی، فرآیند آموزش و ارزشیابی مجازی، اخلاق و امنیت اطلاعات دسته­ بندی گردید. راهکارهای موجود نیز در حیطه آموزشی  و ساختاری بود که مورد بررسی قرار گرفت.

بحث و نتیجه­ گیری: ایجاد آمادگی در ابعاد مختلف سیستم آموزشی نیازمند برنامه­ ریزی دقیق است. اکنون زمان مناسبی است که با تقویت ساختارها و تکنولوژی­ های ضروری و اصلاح فرایندهای آموزشی و ارزشیابی و آموزش اساتید و دانشجویان وضعیت تهدید آمیز کنونی را به فرصت تبدیل کرده و گام بلندی در راه توسعه سیستم ­های آموزشی و ادغام آن با سیستم آموزش مجازی برداشته شود.

 
متن کامل [PDF 449 kb]   (1045 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: مقالات کامل
دریافت: 1401/4/12 | پذیرش: 1401/5/1 | انتشار: 1401/7/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.