مقدمه: یادگیری و بهبود، محور فعالیت تمام نهادهای آموزشی است. یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر یادگیری دانشجویان، سبک یادگیری آنهاست. آگاهی از ماهیت سبک یادگیری فراگیران به مدرسین کمک می کند روشهای آموزشی خود را متناسب با سبک یادگیری دانشجویان تغییر داده و موجب افزایش بازده آموزشی گردند. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی سبکهای یادگیری دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش می باشد.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آجا انجام شده است. جامعه مورد پژوهش کلیه دانشجویان پزشکی مشغول به تحصیل در نیمسال دوم تحصیلی 94- 1393 بودند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 170 نفر بعنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه سبکهای یادگیری "VARK" بود. برای تحلیل نتایج از نرمافزار SPSS و روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده گردید.
یافته ها: بین سبکهای یادگیری مورد استفاده دانشجویان پزشکی تفاوت معناداری مشاهده شد. بطوری که سبک غالب اکثر دانشجویان پزشکی، سبک جنبشی- حرکتی بود. همچنین با استفاده از روش بازآزمایی، پایایی ابزار 87/0 برآورد شد.
بحث و نتیجه گیری: باتوجه به اینکه در روشهای تدریس رایج کمتر به شیوه هایی که مناسب با روش یادگیری دانشجویان دارای سبک جنبشی- حرکتی هستند، توجه شده برای ایجاد یادگیری پایدار در دانشجویان رشته پزشکی و نیز به منظور ارتقای کیفیت آموزشی تغییر روشهای سنتی آموزش در این رشته امری ضروری به نظر می رسد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |