Sadeghi M, Shahriari Mohammadi A, Karami Juyani A, Porsoleiman L. Evaluation of the Status of Clinical and Paraclinical Education in the Paramedical Faculty of Aja University of Medical Sciences from the Students Perspective in 2023. Paramedical Sciences and Military Health 2024; 19 (2) :21-28
URL:
http://jps.ajaums.ac.ir/article-1-428-fa.html
صادقی مجتبی، شهریاری محمدی علیرضا، کرمی جویانی افسانه، پورسلیمان لیلا. بررسی وضعیت آموزش بالینی و پاراکلینیکی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آجا از دیدگاه دانشجویان در سال 1402. علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی. 1403; 19 (2) :21-28
URL: http://jps.ajaums.ac.ir/article-1-428-fa.html
1- گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
2- گروه روا نشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
3- گروه فن آوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
4- گروه فوریت پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران. ، leilapoursoleiman@gmail.com
چکیده: (565 مشاهده)
مقدمه: ارتقای کیفیت آموزش بالینی و پاراکلینیکی، مستلزم بررسی مستمر وضعیت موجود، شناخت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف است. هدف این مطالعه تعیین وضعیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آجا بود.
مواد و روشها: این مطالعه با استفاده از روش توصیفی- مقطعی در نیمسال دوم 1403-1402 از 162 نفر از دانشجویان فوریت پزشکی، علوم آزمایشگاهی، فناوری اطلاعات سلامت، رادیولوژی، هوشبری و اتاق عمل مشغول به تحصیل در دانشکده پیراپزشکی آجا انجام شد. از دانشجویانی که حداقل یک واحد درسی را در بیمارستان آموزش دیده بودند، به صورت سرشماری درخواست شد که پرسشنامهای 36 گزینهای را به صورت خودگزارشدهی تکمیل نمایند. داده ها با نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و جدول) و آمار تحلیلی (آنالیز آنوا) تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: میانگین سنی دانشجویان 3/48 ±22/1 سال بود. نتایج آنالیز آماری نشان داد که بین وضعیت حیطههای پنجگانه آموزش بالینی با نوع رشته تحصیلی ارتباط معنیداری وجود ندارد (p>0.05). همچنین نحوه عملکرد گروههای آموزشی (رشتههای فوریت پزشکی، آزمایشگاه، فناوری و اطلاعات سلامت، تکنولوژی اتاق عمل، رادیولوژی و هوشبری) در حد متوسط 12/37±73/03 ارزیابی شد.
نتیجهگیری: در مطالعه حاضر هیچ یک از حیطههای آموزش بالینی و پاراکلینیکی وضعیت نامطلوب نداشتند. اما برنامهریزی اساسی جهت بهبود هر چه بیشتر کیفیت آموزش بالینی و پاراکلینیکی توسط مسئولین امری لازم میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مقالات کامل دریافت: 1403/1/18 | پذیرش: 1403/2/25 | انتشار: 1403/4/10