دوره 19، شماره 2 - ( علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی _ تابستان 1403 )                   جلد 19 شماره 2 صفحات 37-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

pazokian M, Ghasemi R, Borhani F. Correlation between Clinical Competence and Self-confidence in Nursing Students at Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Paramedical Sciences and Military Health 2024; 19 (2) :29-37
URL: http://jps.ajaums.ac.ir/article-1-427-fa.html
پازکیان مرضیه، قاسمی راحیل، برهانی فریبا، قاضوی دوزین سید محمد جواد، نصیری سجاد. بررسی همبستگی شایستگی بالینی و اعتماد به نفس در دانشجویان عرصه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی. 1403; 19 (2) :29-37

URL: http://jps.ajaums.ac.ir/article-1-427-fa.html


1- گروه داخلی- جراحی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. ، mpazokian@gmail.com
2- گروه داخلی- جراحی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
3- دانشجوی کارشناسی پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (615 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان پرستاری نقش بسیار مهمی را در آینده درمان و تکمیل تیم درمانی بیمار ایفا می کنند . مطالعات اخیر نشان داده است که شایستگی بالینی یک پرستار و اعتماد به نفس آن در حیطه درمان بسیار با اهمیت است.
این مطالعه با هدف بررسی همبستگی شایستگی بالینی و اعتماد به نفس در دانشجویان عرصه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1400 انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی همبستگی بود؛ که تعداد 180 نفر از دانشجویان ترم هفت و هشت پرستاری (کلیه دانشجویان پرستاری) دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1400 با تکمیل پرسشنامه های اطلاعات جمعیت شناختی، اعتماد به نفس روزنبرگ در سال 1969   و شایستگی بالینی مرتوجا در سال 2003، بعد از تائید روایی و پایایی در مطالعه شرکت کردند. داده ها با استفاده از آزمون های آماری پیرسون، آنالیز واریانس یک طرفه و تی مستقل با کمک نرم افزار  SPSSنسخه 19 تحلیل گردید.
یافته‌ها: میانگین نمره شایستگی بالینی به صورت مهارت و سپس کاربرد آن دانش و مهارت به ترتیب 13.10±54.77  و میانگین اعتماد به نفس در دانشجویان عرصه پرستاری 5.24±21.34 بود. بین شایستگی بالینی هم در زمینه دانش و مهارت و هم در کاربرد دانش و مهارت با اعتماد به نفس رابطه ی معنادار مستقیم وجود داشت (0/03 P=).
نتیجه‌گیری: یادگیری دانش و مهارت های لازم می تواند باعث افزایش شایستگی بالینی دانشجویان پرستاری شود. برخورداری از دانش و مهارت نقش مثبتی را در افزایش اعتماد به دانشجویان پرستاری نشان داد.
 
متن کامل [PDF 596 kb]   (298 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مقالات کامل
دریافت: 1403/1/8 | پذیرش: 1403/2/31 | انتشار: 1403/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی می باشد.

© 2015 All Rights Reserved | Paramedical Sciences and Military Health