1- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران
2- مرکز تحقیقات علوم اعصاب، پژوهشکده نوروفارماکولوژی، گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران ، fabaszadeh99@gmail.com
3- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پژشکی جیرفت، جیرفت، ایران
چکیده: (1364 مشاهده)
مقدمه: آکنه شایع ترین شرایط درماتولوژیکی در سراسر دنیاست که به طور تقریبی همه افراد را برای یک بار در زندگی مبتلا میسازد.. پیامدهای این بیماری فراتر از نشانههای اندکی است که بر چهره فرد ظاهر میشود. اهمیت این بیماری نباید نادیده گرفته شود؛ زیرا این بیماری می تواند اثرات نامطلوب روانی و اجتماعی زیادی برای فرد مبتلا به دنبال داشته باشد. هدف از این مطالعه بررسی دانش و نگرش نوجوانان جنوب ایران در مورد آکنه در سال 2019 میباشد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی و از نوع مقطعی میباشد که در سال 2019 بر روی 351 نفر از دانش آموزان دوره متوسطه جنوب ایران که به روش نمونه گیری طبقهای انتخاب شدند، انجام گردید. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق ساخته جهت بررسی دانش و نگرش نسبت به آکنه بود که از طریق خود گزارش دهیی تکمیل گردید. داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 23 آنالیز شد. سطح معنادار کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد.
یافتهها: میانگین نمره دانش و نگرش نسبت به آکنه به ترتیب 3.6 ± 3 /11 (محدوده 27-0) و 3.6 ± 8 /22 (محدوده = 32-8) بود. میزان دانش در رابطه با آکنه در 9.1٪ درصد کم ، در 87.2٪ متوسط و در 3.7٪ درصد بالا گزارش شد. میزان نگرش در رابطه با آکنه در 4.8٪ مطلوب، در 82.8٪ متوسط و در 12.4٪ درصد ضعیف گزارش شد. میانگین نمرات نگرش در هر دو جنس مشابه بود، اما میانگین نمرات دانش در دختران به میزان معناداری بالاتر از پسران گزارش گردید (0.015=P).
بحث و نتیجهگیری: در مجموع نتایج حاصل از این مطالعه نشان دادند که دانش و نگرش دانش آموزان در رابطه با آکنه ولگاریس به طور عمده در حد متوسط می باشد و با توجه به نتایج به دست آمده توصیه میشود که برنامه ریزی و اقدامات لازم در مورد ارتقاء سطح دانش و نگرش دانش آموزان دبیرستانی در رابطه با آکنه ولگاریس در جنوب ایران فراهم گردد.
واژههای کلیدی: آگاهی،
نگرش،
آکنه،
نوجوانان
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مقالات کامل دریافت: 1400/5/17 | پذیرش: 1400/6/30 | انتشار: 1401/1/10