Norouzi Aval R, Rafatpanah H, Sarbaz M, Vahidi Z, Boostani R, Zemorshidi F, et al . Identifying the Information Needs and Desires of Patients with HTLV-1 Regarding the Patient Portal. Paramedical Sciences and Military Health 2024; 19 (4)
URL:
http://jps.ajaums.ac.ir/article-1-460-fa.html
نوروزی اول ریحانه، رفعت پناه هوشنگ، سرباز معصومه، وحیدی زهره، بوستانی رضا، زمرشیدی فریبا، و همکاران.. شناسایی خواسته ها و نیازهای اطلاعاتی بیماران مبتلا به HTLV-1 در رابطه با پورتال بیمار. علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی. 1403; 19 (4)
URL: http://jps.ajaums.ac.ir/article-1-460-fa.html
1- گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده علوم پیراپزشکی و توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- مرکز تحقیقات ایمونولوژی، بخش التهاب و بیماری های التهابی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
3- گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی و توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
4- گروه مغز و اعصاب، بیمارستان قائم، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
5- گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی و توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، kimiafarkh@mums.ac.ir
چکیده: (153 مشاهده)
مقدمه: در عرصه مراقبتهای بهداشتی، ارائه اطلاعات باکیفیت، نقشی کلیدی در ارتقاء مشارکت بیماران در روند درمان ایفا میکند. این مطالعه با هدف شناسایی نیازها و خواستههای اطلاعاتی بیماران مبتلا به HTLV-1 در رابطه با پورتالهای بیمار انجام شد تا زمینهای برای بهبود خدمات دیجیتال سلامت فراهم شود.
مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی-مقطعی از اسفند 1402 تا اردیبهشت 1403 در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه بیمارانی بود که در این بازه زمانی به کلینیک HTLV-1 مراجعه کرده بودند که به روش نمونهگیری در دسترس، 60 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای استاندارد و از پیش تدوینشده بود که روایی صوری آن توسط پنج نفر از متخصصان در حوزههای مدیریت اطلاعات سلامت، انفورماتیک پزشکی و آمار زیستی تأیید شد و پایایی آن با روش آزمون-بازآزمون بررسی گردید (آلفای کرونباخ 78 درصد). این پرسشنامه شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و هشت محور اصلی (در قالب ۴۴ گویه) بود: 1) دسترسی به انواع مختلف اطلاعات، 2) زمان دسترسی، 3) قابلیتهای عملکردی، 4) ارتباطات، 5) ایمنی، 6) اعطای دسترسی به دیگران، 7) ملاحظات استفاده، و 8) نگرانیها. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS نسخه ۲۴ انجام شد. از آمار توصیفی برای توصیف ویژگیهای نمونه و از آزمون تی مستقل برای بررسی ارتباط متغیرهای دموگرافیک با مؤلفههای پرسشنامه استفاده گردید (سطح معناداری p≤0.05).
یافته ها: از میان 60 شرکتکننده، 28 نفر (6/46 درصد) مرد و 32 نفر (3/53 درصد) زن بودند. میانگین سنی پاسخدهندگان حدود 45 سال بود. بیشترین تمایل بیماران برای مشاهده یادآوری ملاقات (3/93 درصد)، تنظیم ملاقات آنلاین با پزشک (90 درصد)، درخواست نسخه (3/83 درصد) و مشاهده اطلاعات دارویی (3/73 درصد) گزارش شد. در مقابل، بیشترین میزان مخالفت به قابلیتهایی نظیر تکمیل فرمهای آنلاین (40درصد)، واژهنامه پزشکی (6/46 درصد) و ثبت یادداشت شخصی در پورتال (50درصد) اختصاص یافت. بین متغیرهای دموگرافیک و مؤلفههای پرسشنامه نیز ارتباط معناداری یافت نشد.
نتیجه گیری: مشارکت فعال بیماران در فرآیند مراقبت، عاملی مهم در ارتقاء کیفیت خدمات درمانی محسوب میشود و پورتالهای سلامت میتوانند بستری مناسب برای تقویت این مشارکت فراهم کنند. برای توسعه مؤثر این ابزارها، شناخت دقیقتر نگرشها، نیازها و تجربیات بیماران ضروری است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مقالات کامل دریافت: 1404/1/3 | پذیرش: 1404/3/5 | انتشار: 1403/10/10