Bastami M, Imani B, Mahdood B. The Effect of the Multimedia Teaching Model on the Learning and Memorization of the Operating Room Undergraduate Students in the Maxillofacial Surgery Technology Course at Hamedan Paramedical School. Paramedical Sciences and Military Health 2022; 17 (4) :31-37
URL:
http://jps.ajaums.ac.ir/article-1-329-fa.html
بسطامی مریم، ایمنی بهزاد، محدود بهاره. تاثیر الگوی تدریس چندرسانه ای بریادگیری و یادداری دانشجویان کارشناسی اتاق عمل در درس تکنولوژی جراحی فک و صورت در دانشکده پیراپزشکی همدان. علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی. 1400; 17 (4) :31-37
URL: http://jps.ajaums.ac.ir/article-1-329-fa.html
1- گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، بیمارستان آیت الله طالقانی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران ، Bastami-m@medilam.ac.ir
2- گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران
چکیده: (866 مشاهده)
مقدمه: یادگیری و یادآوری دو اصل مهم در فرآیند شغلی پرستاران محسوب می شود، جهت تقویت این عوامل روش های نوین تدریس می تواند روش های مناسب و کاربردی به حساب آید. با توجه به این که آموزش مبتنی بر چندرسانه ای در آموزش پزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر الگوی تدریس چندرسانهای بر یادگیری و یادداری درس تکنولوژی جراحی فک و صورت در مقایسه با روش تدریس سنتی در دانشجویان کارشناسی اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1398انجام گردید.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه مداخلهای به روش نیمه تجربی است که بر روی 38 نفر از دانشجویان ترم 6 اتاق عمل که مشغول به تحصیل در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان بودند صورت پذیرفت. روش نمونه گیری به صورت سرشماری بود. در ابتدای ترم قسمت نخست درس طبق سرفصل دروس به روش سنتی و قسمت دوم درس به روش چندرسانهای با استفاده از نرم افزار تهیه شده, توسط مدرس مربوط تدریس شد. منظور از چند رسانهای ساخت یک نرم افزار شبیه ساز شامل مفاهیم آموزش آناتومی، آشنایی با ابزار آلات جراحی و شرح کامل عملهای جراحی فک و صورت است. در انتهای هر دو روش، میزان یادگیری ویادداری دانشجویان در هر دو مرحله از طریق آزمون کتبی مورد بررسی قرار گرفت و تأثیر نرم افزار آموزشی طراحی شده در دو گروه مقایسه شد. بررسی اماری با نرم افزار SPSS نسخه 23 و آزمونهای آماری مرتبط انجام گرفت.
یافته ها: با توجه به آزمون آماری تی زوجی، بین میزان یادگیری دانشجویان در دو روش آموزش سنتی و چند رسانه ای اختلاف معناداری مشاهده شد(p value:0/038 ). همچنین بین یادداری از دو روش نیز اختلاف آماری معناداری وجود داشت(p value:0/000). نتایج حاکی از این است که در مقایسه با روش سنتی، روش چند رسانهای، روشی موثرتر در یادگیری و یادداری دانشجویان میباشد.
بحث و نتیجه گیری: بر اساس بررسیهای انجام شده مشخص گردید که نرم افزار آموزشی طراحی شده میتواند به عنوان یک استراتژی مؤثر آموزشی باعث ارتقای میزان یادگیری و یادداری دانشجویان اتاق عمل شود.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
مقالات کامل دریافت: 1401/8/20 | پذیرش: 1401/9/2 | انتشار: 1401/12/29