Hannani S, Sadati L, Sarraf shahri N, Arab Khazaei A, Arab Khazaei A, Kamboozia K, et al . Investigating the Effect of the Task-Based Educational Method on Operating Room Technologist Students Speed of Action in Iran University of Medical Sciences. Paramedical Sciences and Military Health 2022; 17 (2) :37-44
URL:
http://jps.ajaums.ac.ir/article-1-327-fa.html
حنانی صدیقه، ساداتی لیلا، صراف شهری نازنین، عرب خزایی آذین، عرب خزایی آذر، کامبوزیا کیارش، و همکاران.. بررسی تاثیر شیوه ی آموزشی مبتنی بر وظیفه بر سرعت عمل دانشجویان تکنولوژیست اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی ایران. علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی. 1400; 17 (2) :37-44
URL: http://jps.ajaums.ac.ir/article-1-327-fa.html
1- گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2- گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
3- گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، nazaninsarraf95@gmail.com
4- گروه تکنولوژی اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، خراسان، ایران
5- گروه اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گیلان، ایران
چکیده: (1117 مشاهده)
مقدمه: استفاده از روش یادگیری مبتنی بر وظیفه در دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل می تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد؛ زیرا با توجه به محدودیت های موجود نظیر کمبود اتاق های عمل بیمارستانی، دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل امکان گذراندن همزمان واحدهای تئوری و بالینی را نداشته و با کمک روش یادگیری مبتنی بر وظیفه می توان این امکان را برای آنان فراهم نمود؛ لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر اجرای شیوه ی آموزشی مبتنی بر وظیفه بر سرعت عمل دانشجویان تکنولوژیست اتاق عمل انجام شد.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی بود که طی آن 57 نفر از دانشجویان اتاق عمل ترم 4 و 6 به روش سر شماری انتخاب و به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. سپس تحت آموزش با دو شیوه یادگیری مبتنی بر وظیفه و روش روتین قرار گرفتند. سرعت عمل دانشجویان نیز با تعیین زمان کلی حداکثر 3 دقیقه ای جهت تکمیل چک لیست مشاهده ای، مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری Spss نسخه 22 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج مطالعه حاضر در اجرای آموزش با شیوه یادگیری مبتنی بر وظیفه نشان داد که سرعت عمل دانشجویان در اجرای عملکرد بر اساس چک لیست مشاهده ای درگروه مورد به صورت معنی داری بیشتر از گروه شاهد است.این موضوع در حوزه جراحی بسیار ارزشمند و قابل تامل است(0/001>P ).
بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، آموزش به شیوه ی آموزش مبتنی بر وظیفه(TBL)،روشی کارآمد در آموزش بالینی دانشجویان تکنولوژیست اتاق عمل می باشد و باعث بهبود عملکرد بالینی و افزایش سرعت عمل دانشجویان می گردد. لذا بکارگیری این شیوه آموزشی به کلیه مسئولین آموزش تکنولوژیست های اتاق عمل توصیه می شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مقالات کامل دریافت: 1401/8/7 | پذیرش: 1401/8/26 | انتشار: 1401/11/10