poursoleiman L, Sadeghi M. The Virtual Education of Health Care Providers in the Corona Epidemic Period, Point of View, Challenges and Approaches. Paramedical Sciences and Military Health 2022; 17 (1) :48-57
URL:
http://jps.ajaums.ac.ir/article-1-307-fa.html
پورسلیمان لیلا، صادقی مجتبی. آموزش ارائه دهندگان خدمات بهداشتی از راه دور در دوران همه گیری کرونا؛ دیدگاه ها، چالشها و راه کارها. علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی. 1401; 17 (1) :48-57
URL: http://jps.ajaums.ac.ir/article-1-307-fa.html
1- گروه فوریت پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران ، moonlighlp1358@gmail.com
2- گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
چکیده: (1244 مشاهده)
مقدمه: همه گیری کووید19 بزرگترین چالشی بود که باعث شد سیستم های آموزشی در جهان با آن دست و پنجه نرم کنند. دانشگاه های علوم پزشکی دانشجویان را از محیط بالینی و دانشگاه خارج و به سمت آموزش مجازی هدایت کردند. این گذار ناگهانی به ویژه در رشته های وابسته به بالین همچون پرستاری با چالش های زیادی همراه شد.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع مروری بوده و از مقالات فارسی و انگلیسی موجود در بانکهای اطلاعاتی داخلی SID ، Magiran و خارجی Google Scholar، Scopus،Science Direct ،PubMed ،Proquest با استفاده ازکلمات کلیدی آموزش مجازی، آموزش الکترونیک، آموزش تحت وب، کووید19، پرستاری و سایر کلمات کلیدی مرتبط به همراه معادل انگلیسی آن در بازه زمانی 2013 - 2020 استفاده شد.
یافته ها: در این مقاله نظرات، مزایا و محدودیت ها و راه کارهای موجود بر سر راه آموزش مجازی مورد توجه قرار گرفت. از مزایای آن انعطاف پذیری یادگیری و بستر مناسب یاددهی-یادگیری می توان نام برد. و برخی چالش های آموزش مجازی در سه طبقه زیرساخت های آموزش مجازی، فرآیند آموزش و ارزشیابی مجازی، اخلاق و امنیت اطلاعات دسته بندی گردید. راهکارهای موجود نیز در حیطه آموزشی و ساختاری بود که مورد بررسی قرار گرفت.
بحث و نتیجه گیری: ایجاد آمادگی در ابعاد مختلف سیستم آموزشی نیازمند برنامه ریزی دقیق است. اکنون زمان مناسبی است که با تقویت ساختارها و تکنولوژی های ضروری و اصلاح فرایندهای آموزشی و ارزشیابی و آموزش اساتید و دانشجویان وضعیت تهدید آمیز کنونی را به فرصت تبدیل کرده و گام بلندی در راه توسعه سیستم های آموزشی و ادغام آن با سیستم آموزش مجازی برداشته شود.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
مقالات کامل دریافت: 1401/4/12 | پذیرش: 1401/5/1 | انتشار: 1401/7/10