Paramedical Sciences and Military Health
علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی
Paramedical Sciences and Military Health
Medical Sciences
http://jps.ajaums.ac.ir
1
admin
2423-7507
2538-3086
10.18869/acadpub.jps
14
8888
13
fa
jalali
1397
9
1
gregorian
2018
12
1
13
3
online
1
fulltext
fa
بررسی تفاوت ادراک از کیفیت محیط یادگیری از دیدگاه دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته رشته اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 96-1395
Evaluating the Differences in the Quality Perception of the Learning Environment from the Viewpoints of Continuous and Non-Continuous Undergraduate Operationalroom technology Students of the Iran University of Medical Sciences in 1395-96
مقالات کامل
full articles
پژوهشي
Research
<strong>مقدمه</strong><strong><span dir="LTR">:</span></strong> شواهد بسیاری اهمیت محیط یادگیری را بر یادگیری مؤثر دانشجویان نشان دادهاند. محیط یادگیری این موضوع را که دانشجویان چرا ؟ چگونه ؟ و چه چیزی را یاد میگیرند را به آنان القاء میکند . دانشگاهها باید دربارهی نیازهای روانی ، اجتماعی و عاطفی دانشجویان دغدغه لازم را داشته و شرایط مناسبی را برای ایجاد یک محیط یادگیری مولد به وجود آورند، مطالعهی محیط یادگیری در تحقق این امر کمککننده است. گفتهشده که محیط یادگیری یک جنبه پراهمیت برای دانشآموختگان علوم پزشکی در نظر گرفته میشود . باتوجه به این موضوع این مطالعه با هدف بررسی تفاوت ادراک از کیفیت محیط یادگیری از دیدگاه دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته رشته اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 96-1395 انجام گرفت.<br>
<strong>مواد و روش ها</strong><strong><span dir="LTR"> :</span></strong>روش مطالعه توصیفی است که در سال 95-96 صورت گرفته است وتعداد 143 (50 نفر مرد و 93 نفر زن) دانشجوی کارشناسی اتاق عمل به پرسشنامه سنجش کیفیت محیط یادگیری <span dir="LTR">DREEM</span> (<span dir="LTR"> Dundee Ready Education Environment Measure</span>) پاسخ دادند. این پرسشنامه دارای 50 گویه که دامنه نمره آن بین (0-200) به است. هرچه نمره حاصله بیشتر باشد نشاندهنده محیط یادگیری بهتر و هرچه قدر کمتر باشد نشاندهنده وضعیت محیط یادگیری نامطلوب تر است<span dir="LTR">.</span><br>
<strong>یافته ها</strong>: میانگین نمره کل کیفیت محیط یادگیری دانشجویان کارشناسی رشته اتاق عمل برابر با 22.6±106 بود. نمره دانشجویان مقطع کارشناسی ناپیوسته (20.17±115.68 ) نمره بالاتری از کیفیت محیط یادگیری نسبت به دانشجویان کارشناسی پیوسته (20.55 ±102.25 ) بود، که ارتباط بین آنها نیز معنا دار بود (<span dir="LTR">P=.01</span>). <br>
<strong>بحث و نتیجهگیری : </strong>این مطالعه نشان داد که دانشجویان کارشناسی ناپیوسته از دانشجویان کارشناسی پیوسته محیط یادگیری را مثبت تر ارزیابی نموند و همچنین با توجه به ابعاد پرسشنامه فضا برای بهبود کلیه ابعاد محیط یادگیری وجود دارد.<br>
<strong>Introduction:</strong> Universities should be concerned about the psychological, social and emotional needs of students, and create the appropriate conditions for creating a productive learning environment. A study of the learning environment is helpful in realizing this. It has been said that learning environment is considered as an important aspect for medical graduates. Regarding this issue, this study aimed to investigate the difference in perception of the quality of the learning environment from the viewpoint of continuous and discontinuous undergraduate operational room technology students of Iran University of Medical Sciences during the period of 1395-96.<br>
<strong>Materials and Methods:</strong> A descriptive study was carried out in 1395-1396. A total of 143 (50 male and 93 female) undergraduate students responded to the DDRE (Dundee Ready Education Environment Measure) questionnaire. The questionnaire has 50 items, the range of question scores were in the range of 0-200. The higher scores indicated better learning environments and lower scores indicated more unfavorable learning environments.<br>
<strong>Results:</strong> The mean of total score of the learning environment of the undergraduate operational room students was 106 ± 22.6. The scores of non continuous graduate students assessing the quality of the learning environment (115.65±20.17) were higher compared to the continuous undergraduate students scores (102.25±20.55), which was also significant (P=0.01).<br>
<strong>Conclusion:</strong> This study showed that non-continuous bachelor’s students assessed the learning environment more positively in comparison with continuous bachelor students. Furtheremore, with considering all of the dimensions of the questionnaire, it is possible to improve all aspects of the learning environment.
محیط یادگیری,پرسشنامه DREEM, دانشجویان اتاق عمل
Learning Environment, DDRE questionnaire, Operational room technology students
40
46
http://jps.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-67-2&slc_lang=fa&sid=1
Fariba
Nasiri Ziba
فریبا
نصیری زیبا
fariba_nz@yahoo.com
1003194753284600672
1003194753284600672
No
Department of Internal-Surgical, Faculty of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه داخلی - جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
Sajjad
Fathollahi
سجاد
فتح الهی
fatolahi.sajad@yahoo.com
1003194753284600673
1003194753284600673
Yes
Department of Operational Room Technology, Faculty of Paramedical Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران