RT - Journal Article T1 - Effect of Perceptual-Motor Training on Static Balance in Mentally Retarded Children JF - ajaums-jps YR - 2017 JO - ajaums-jps VO - 12 IS - 1 UR - http://jps.ajaums.ac.ir/article-1-104-fa.html SP - 12 EP - 17 K1 - Perceptual-motor training K1 - Mentally retarded children K1 - Static balance AB - مقدمه: کودکان کم توان ذهنی از نظر جسمانی نیز نسبت به کودکان عادی دارای توانایی کمتری م یباشند؛ با توجه به اینکه تمرینات ادراکی حرکتی تا حد زیادی باعث بهبود این وضعیت م یشود، در همین راستا تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر تمرینات ادراکی حرکتی بر تعادل ایستای دانش آموزان کم توان ذهنی خراسان شمالی انجام شد. مواد و رو شها: برای انجام این تحقیق، تعداد 16 دانش آموز پسر کم توان ذهنی در دو گروه 8 نفره تجربی و گروه 8 نفره کنترل قرار گرفتند. افراد به مدت 8 هفته، هر هفته 3 جلسه و هر جلسه حدود 60 دقیقه تمرینات ادراکی- حرکتی را انجام دادند. برای اندازه گیری تعادل از تست لک لک استفاده شد؛ بدین صورت که قبل و بعد از 8 هفته تمرینات ادراکی حرکتی روی گروه تجربی از آزمودن یهای هر دو گروه مورد بررسی، تست تعادل گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آزمون t مستقل استفاده شد ( 05.P< 0). نتایج: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین تعادل ایستا و تمرینات ادراکی- حرکتی کودکان کم توان ذهنی رابطه معناداری وجود دارد ( 05.P< 0). بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافت ههای پژوهش می توان نتیجه گرفت که تعادل ایستای کودکان کم توان ذهنی در اثر تمرینات صورت گرفته بطور معناداری بهبود یافت؛ بدین صورت که بر اساس نتایج آزمون t مستقل، تست تعادل لک لک در گروه تجربی بطور معناداری بهبود یافته بود. References 1. Jensen E. Minds with brain in the mind: NY: ASCD. 2002 ;11: 20-11. 2. Emarati F, Namazizadeh M, Mokhtari P, Mohamadian F. The effect of growth selected primary school games perceptual-motor and social development of girls 8-9 years. Research in Rehabilitation Sciences. 2011; 5:661-73. 3. Colman A. M. The dictionary of psychology. Oxford university press. 2001. 4. Sharifidaramadi M, Parvizi S. Mentally retarded children on the balance of Psycho – Educational. 1nd ed. Publish Fadan. Tehran. 1379; P.89-12. 5. Venetsanou F, Kambas A. The effects of age and gender on balance skills in pre-school children. J Physical Education a Sport. 2011; 9(1): 81-90. 6. Roshandel hesari A, Tavakoli M. The effect of ankle injuries freestyle wrestlers and chookhe on static and dynamic balance. 3rd. International conference on sport science. Tehran, Iran; 2016. P. 213-205. 7. Yarmohammadian A. Psycho-Motor disorders and rehabilitation methods. In Press, Isfahan: Isfahan University Press. 2012. 8. Dupre E. Pathologie de limagination ET de lemotivite. Payot. 1925. 9. Luria El. Genesis of mind. Translation: Habib Qassim Zada (2004), Tehran: Jihad University Press. 1994; P. 124-95. 10. Sheykh M, Shahbazi M, Tahmasebi borujeni Sh. Measurement in Physical Education and Sport Sciences. 2nd ed. Publish book bamdad. Tehran. 2011;1:224-31. 11. Rajabi R, Samadi H. Corrective Exercises Laboratory. 2nd ed. Tehran University Press. Tehran. 2014; P. 17-250. 12. Roshandel hesari A, Sabbagh langarudi M, Nazari R. The Impact of an Exhaustive Exercise on Balance of Wrestlers with Flat Foot. 3rd. International conference on sport science. Tehran, Iran; 2016. P. 198-191. 13. Guidetti L, Franciosi E, Chiara M, Pietro Emerenziani G, Baldari C. Could sport specialization influence fitness and health of adults with mental retardation?. Research in Developmental Disabilities. 2010; 31(5): 1070 – 1075. 14. Kubilay N, Yildirim Y, Kara B. Effect of balance training and posture exercises on functional level in mental retardation. Fizyoterapi Rehabilitasyon. 2011; 22 (2): 55 – 6. 15. Manzaritavakoli M, Shojaei M. The effect of perceptual-motor training on dynamic balance mentally retarded children 7-11 years. 3rd. International conference on sport science. Tehran, Iran; 2016. P. 144-140. LA eng UL http://jps.ajaums.ac.ir/article-1-104-fa.html M3 ER -