دوره 11، شماره 4 - ( علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی-زمستان 1394 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 34-30 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2- گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3- گروه علوم آزمایشگاهی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
چکیده:   (4592 مشاهده)

مقدمه: یادگیری و بهبود، محور فعالیت تمام نهادهای آموزشی است. یکی از مهم­ترین عوامل مؤثر بر یادگیری دانشجویان، سبک یادگیری آن­هاست. آگاهی از ماهیت سبک یادگیری فراگیران به مدرسین کمک می­ کند روش­های آموزشی خود را متناسب با سبک یادگیری دانشجویان تغییر داده و موجب افزایش بازده آموزشی گردند. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی سبک­های یادگیری دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش می باشد.

مواد و روشها: این مطالعه توصیفی در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آجا انجام شده است. جامعه مورد پژوهش کلیه دانشجویان پزشکی مشغول به تحصیل در نیمسال دوم تحصیلی 94- 1393 بودند. با استفاده از روش نمونه­ گیری تصادفی 170 نفر بعنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه سبک­های یادگیری "VARK" بود. برای تحلیل نتایج از نرم­افزار SPSS و روش­های آماری توصیفی و استنباطی استفاده گردید.

یافته­ ها: بین سبک­های یادگیری مورد استفاده دانشجویان پزشکی تفاوت معناداری مشاهده شد. بطوری که سبک غالب اکثر دانشجویان پزشکی، سبک جنبشی- حرکتی بود. همچنین با استفاده از روش بازآزمایی، پایایی ابزار 87/0 برآورد شد.

بحث و نتیجه­ گیری: باتوجه به اینکه در روش­های تدریس رایج کمتر به شیوه­ هایی که مناسب با روش یادگیری دانشجویان دارای سبک جنبشی- حرکتی هستند، توجه شده برای ایجاد یادگیری پایدار در دانشجویان رشته پزشکی و نیز به منظور ارتقای کیفیت آموزشی تغییر روش­های سنتی آموزش در این رشته امری ضروری به نظر می رسد.

متن کامل [PDF 413 kb]   (2459 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مقالات کامل
دریافت: 1395/12/12 | پذیرش: 1395/12/18 | انتشار: 1395/12/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.