دوره 16، شماره 4 - ( علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی ( زمستان 1400) 1400 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 34-28 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- تکنسین جراحی اتاق عمل، بیمارستان بعثت، همدان، ایران
2- گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
3- گروه بیهوشی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکان همدان، همدان، ایران
4- گروه اتاق عمل، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
5- گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران ، Elahe.mousavi90@yahoo.com
چکیده:   (1123 مشاهده)
مقدمه: اخلاق حرفه ای جزء لاینفک در کلیه ابعاد ارائه خدمات درمانی بوده و در سال های اخیر با افزایش موارد معضلات مربوط به اخلاق پزشکی، ترویج اخلاق حرفه ای در میان دانشجویان علوم پزشکی به خصوص آن هایی که با بیمار در ارتباط مستقیم هستند، اهمیت خاصی یافته است، این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین تجارب بالینی دانشجویان اتاق عمل و میزان رعایت اخلاق حرفه ای اجرا شده است.
مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی بر روی دانشجویان کارشناسی اتاق عمل اجرا شد. نمونه گیری به صورت سرشماری و شامل کلیه دانشجویان ترم4،ترم6 و ترم8 کارشناسی اتاق عمل که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند، انجام گرفت. داده ها توسط پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه ای و پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک جمع آوری شده و توسط نرم افزار spss  نسخه 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، 87 دانشجو با میانگین سنی 22/51 مورد مطالعه قرار گرفتند که 35 نفر از آن ها مرد و 51 نفر زن بودند. یافته ها نشان می دهد که بین ترم تحصیلی و به تبع آن میزان تجربه حضور دانشجویان در بالین و اخلاق حرفه ای، ارتباط معناداری وجود دارد (p=0.011). همچنین یافته ها رابطه معنادار بین سن و اخلاق حرفه ای را نشان می داد (p=0.020) ولی رابطه ای بین قومیت، معدل و جنس و اخلاق حرفه ای یافت نشد.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد افزایش تجربه بالینی دانشجویان و درگیری نزدیک با مسائل و مشکلات موجود در اتاق عمل به همراه آموزش های تئوری و عملی در محیط بالین، باعث افزایش میزان رعایت اخلاق حرفه ای در دانشجویان و بعدها به عنوان پرسنل در محیط بالین می شود.
متن کامل [PDF 449 kb]   (934 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مقالات کامل
دریافت: 1400/6/8 | پذیرش: 1400/8/27 | انتشار: 1401/1/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.