1- دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
2- دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، fariba.asadi3@gmail.com
چکیده: (2732 مشاهده)
مقدمه: در هر نظام آموزشی، هدف از آموزش یادگیری است. یکی از بهترین شاخص هایی که می توان از آن برای دستیابی به این هدف استفاده کرد، پیشرفت تحصیلی است در دنیای امروز ایجاد توانایی خلاقیت و آفرینندگی در فراگیران و موضوع پیشرفت تحصیلی در اکثر کشورهای دنیا از جمله موضوعاتی است کـه فکـر و اندیشـه محققـان زیادی را به خود مشغول داشته است. این مطالعه با هدف ارتباط سنجی خلاقیت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی بیرجند در سال 1396 انجام پذیرفت.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 95-96 بودند که 324 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه خلاقیت سلطانی استفاده شد و معدل کل دانشجویان بعنوان معیار بررسی پیشرفت تحصیلی استفاده شد. تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخهی 18 با استفاده از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس انجام شد.
یافته ها: در این مطالعه تعداد 200 دانشجوی دختر و 124 نفر دانشجوی پسر مورد بررسی قرار گرفتند که از این تعداد 234 نفر از آنها در سن زیر 22 سال بودند، نتایج نشان داد بین خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت معناداری وجود دارد(37/0=r). براساس نتایج این مطالعه بین نمره خلاقیت براساس دانشکده تفاوت معناداری وجود نداشت ولی بین پیشرفت تحصیلی بر اساس دانشکده محل تحصیل و جنسیت تفاوت معنی داری بدست آمد (05/0>p).
نتیجه گیری: به دلیل رابطه بین خلاقیت و پیشرفت تحصیلی، برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی توانمند ساز در خصوص روشهای اثربخش تدریس برای استادان در سطح دانشگاه در جهت استفاده از روشهای تدریس خلاق پیشنهاد میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مقالات کامل دریافت: 1398/4/18 | پذیرش: 1399/2/6 | انتشار: 1399/2/6