Paramedical Sciences and Military Health
علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی
Paramedical Sciences and Military Health
Medical Sciences
http://jps.ajaums.ac.ir
1
admin
2423-7507
2538-3086
10.18869/acadpub.jps
14
8888
13
fa
jalali
1400
10
1
gregorian
2022
1
1
17
2
online
1
fulltext
fa
بررسی تاثیر شیوه ی آموزشی مبتنی بر وظیفه بر سرعت عمل دانشجویان تکنولوژیست اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی ایران
Investigating the Effect of the Task-Based Educational Method on Operating Room Technologist Students Speed of Action in Iran University of Medical Sciences
مقالات کامل
full articles
پژوهشي
Research
<strong>مقدمه:</strong> استفاده از روش یادگیری مبتنی بر وظیفه در دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل می تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد؛ زیرا با توجه به محدودیت های موجود نظیر کمبود اتاق های عمل بیمارستانی، دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل امکان گذراندن همزمان واحدهای تئوری و بالینی را نداشته و با کمک روش یادگیری مبتنی بر وظیفه می توان این امکان را برای آنان فراهم نمود؛ لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر اجرای شیوه ی آموزشی مبتنی بر وظیفه بر سرعت عمل دانشجویان تکنولوژیست اتاق عمل انجام شد.<br>
<strong>مواد و روش ها:</strong> پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی بود که طی آن 57 نفر از دانشجویان اتاق عمل ترم 4 و 6 به روش سر شماری انتخاب و به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. سپس تحت آموزش با دو شیوه یادگیری مبتنی بر وظیفه و روش روتین قرار گرفتند. سرعت عمل دانشجویان نیز با تعیین زمان کلی حداکثر 3 دقیقه ای جهت تکمیل چک لیست مشاهده ای، مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری Spss نسخه 22 تجزیه و تحلیل شد.<br>
<strong>یافته ها:</strong> نتایج مطالعه حاضر در اجرای آموزش با شیوه یادگیری مبتنی بر وظیفه نشان داد که سرعت عمل دانشجویان در اجرای عملکرد بر اساس چک لیست مشاهده ای درگروه مورد به صورت معنی داری بیشتر از گروه شاهد است.این موضوع در حوزه جراحی بسیار ارزشمند و قابل تامل است(0/001>P ).<br>
<strong>بحث و نتیجه گیری: </strong>بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، آموزش به شیوه ی آموزش مبتنی بر وظیفه(TBL)،روشی کارآمد در آموزش بالینی دانشجویان تکنولوژیست اتاق عمل می باشد و باعث بهبود عملکرد بالینی و افزایش سرعت عمل دانشجویان می گردد. لذا بکارگیری این شیوه آموزشی به کلیه مسئولین آموزش تکنولوژیست های اتاق عمل توصیه می شود.
<strong>Introduction: </strong>The use of task-based learning method in operating room technology students can be very important. Due to existing limitations such as the lack of hospital operating rooms, these students do not have the possibility to pass theoretical and clinical units at the same time. This possibility can be providing with the help of the task-based learning method. Therefore, the present study was conducted with the aim of investigating the effect of the task-based educational method on the operating room technologist students’ speed of operation.<br>
<strong>Methods and Materials: </strong>The current research was a semi-experimental type in which 57 4th and 6th semesters operating room students were selected by head count method and they were divided into two intervention and control groups. Then, they were trained with two learning methods based on task and routine method. The speed of the students’ action was also evaluated by determining the maximum total time of 3 minutes to complete the observation checklist. Data were analyzed using Spss statistical software version 22.<br>
<strong>Results: T</strong>he results of the present study in the implementation of training with the task-based learning method showed that the speed of the students’ performance based on the observation checklist in the case group is significantly higher than the control group. This issue is very valuable and applicable in the field of surgery. (P<0.001)<br>
<strong>Discussion and Conclusion: </strong>Based on the results of this study, task-based learning (TBL) is an efficient method in the clinical training of operating room technologist students. Moreover, it improves clinical performance and it increases the speed of students’ work. Therefore, the use of this training method is recommended to those who are responsible for the training of operating room technologists.
تکنولوژیست اتاق عمل, شیوه ی آموزش مبتنی بر وظیفه (TBL) , سرعت عمل
Operating Room Technologist, Task-Based Learning Method (TBL), Speed of Operation
37
44
http://jps.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-516-3&slc_lang=fa&sid=1
Sedigheh
Hannani
صدیقه
حنانی
hannani.s@iums.ac.ir
10031947532846001826
10031947532846001826
No
Department of Operating Room, Faculty of Allied Medicine, Iran university of medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
Leila
Sadati
لیلا
ساداتی
sadati@abzums.ac.ir
10031947532846001827
10031947532846001827
No
Department of Operating Room, Faculty of Allied Medicine, Alborz university of medical Sciences, Karaj, Iran.
گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
Nazanin
Sarraf shahri
نازنین
صراف شهری
nazaninsarraf95@gmail.com
10031947532846001828
10031947532846001828
Yes
Department of Operating Room, Faculty of Allied Medicine, Iran university of medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
Azin
Arab Khazaei
آذین
عرب خزایی
10031947532846001829
10031947532846001829
No
Department of Operating Room Technology, Faculty of Paramedicine, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Khorasan, Iran
گروه تکنولوژی اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، خراسان، ایران
Azar
Arab Khazaei
آذر
عرب خزایی
10031947532846001830
10031947532846001830
No
Department of Operating Room Technology, Faculty of Paramedicine, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Khorasan, Iran
گروه تکنولوژی اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، خراسان، ایران
Kiarash
Kamboozia
کیارش
کامبوزیا
kiarash9978@yahoo.com
10031947532846001831
10031947532846001831
No
Department of Operating Room, Faculty of Allied Medicine, Iran university of medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
Asma
Feizy dehkharaghani
اسما
فیضی دهخوارقانی
a.feizy.st@gmail.com
10031947532846001832
10031947532846001832
No
Department of Operating Room, Faculty of Allied Medicine,
گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
Afsane
Askarkhah
افسانه
عسکرخواه
10031947532846001833
10031947532846001833
No
Department of Operating Room, Gilan University of Medical Sciences, Gilan, Iran
گروه اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گیلان، ایران