Paramedical Sciences and Military Health
علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی
Paramedical Sciences and Military Health
Medical Sciences
http://jps.ajaums.ac.ir
1
admin
2423-7507
2538-3086
10.18869/acadpub.jps
14
8888
13
fa
jalali
1401
9
1
gregorian
2022
12
1
17
3
online
1
fulltext
fa
بررسی رضایتمندی دانشجویان پرستاری از دو روش آموزش مبتنی بر حل مسئله و آموزش پیامد محور در بخش مراقبت های ویژه قلبی
Evaluation of Nursing Students’ Satisfaction with Two Methods of Problem-Solving-Based Learning and Outcome-Based Learning in the Cardiac Care Unit
مقالات کامل
full articles
پژوهشي
Research
<p><span style="color:#000000;"><span style="font-family:IRANyekan;"><span style="font-size:14px;"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:107%"><b><span lang="FA"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="">مقدمه: </span></span></span></b><span lang="FA"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="">از جمله این روشهای نوین آموزشی روش یادگیری مبتنی بر حل مساله (</span></span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:107%">Problem-Based Learning or PBL</span></span><span lang="FA"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="">) و روش یادگیری مبتنی بر پیامد (</span></span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:107%">Outcome- Based Learning or OBL</span></span><span lang="FA"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="">) می باشد. با توجه به اهمیت آموزش بالینی در دانشجویان پرستاری و کمبود استفاده از روش های نوین آموزشی در امر آموزش بالینی دانشجویان پرستاری، این مطالعه با هدف بررسی رضایتمندی دانشجویان از دو روش آموزشی </span></span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:107%">PBL</span></span><span lang="FA"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin=""> و</span></span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:107%"> </span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:107%">OBE</span></span><span lang="FA"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin=""> در دانشجویان پرستاری بخش مراقبت های ویژه انجام شد.</span></span></span></span></span></span><br>
<br>
<span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:107%"><b><span lang="FA"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="">مواد و روش ها:</span></span></span></b><span lang="FA"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin=""> این مطالعه از نوع نیمه تجربی با طرح دو گروهی بود. نمونه ها به روش سرشماری وارد مطالعه شدند و شامل 45 دانشجوی پرستاری دانشکده پرستاری و پیراپزشکی جهرم بودند که در نیمسال دوم سال تحصیلی 96-97 بصورت کارآموز در بخش مراقبت های ویژه حضور داشتند. نمونه ها به دو گروه آزمون تقسیم شدند،آموزش در یک گروه به روش مبتنی بر حل مسئله و در گروه دیگر به روش مبتنی بر پیامد توسط یک مربی آموزش دیده در زمینه روش های آموزش پیامدمحور و مبتنی بر حل مسئله انجام گرفت. پس از اتمام دوره رضایتمندی دانشجویان از دو روش آموزشی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بررسی شد.</span></span></span> <span lang="AR-SA"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="">پس از تکمیل پرسشنامه ها توسط واحدهای پژوهش، اطلاعات وارد نرم افزار</span></span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:107%"> </span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:107%">SPSS </span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="">نسخه 22 شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.</span></span></span></span></span></span><br>
<br>
<span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:107%"> <b><span lang="AR-SA"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="">یافته ها:</span></span></span></b><span lang="AR-SA"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin=""> در این مطالعه 45 دانشجوی پرستاری با میانگین سنی 20 سال و میانگین معدل 16/54 مورد مطالعه قرار گرفتند. یافته ها نشان می دهد که میانگین رضایتمندی از آموزش مبتنی برحل مسئله</span></span></span> <span lang="FA"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="">94/94</span></span></span><span lang="FA"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" times="">±</span></span></span><span lang="FA"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="">47/25 و از آموزش پیامد محور 8/60</span></span></span><span lang="FA"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" times="">±</span></span></span><span lang="FA"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="">41/65 بود. نتایج ازمون تی مستقل در مقایسه رضایتمندی در دو گروه آموزشی نشان داد اختلاف معناداری بین رضایتمندی دانشجویان پرستاری از دو روش آموزشی استفاده شده وجود داشت بدین صورت که رضایتمندی از روش مبتنی بر حل مسئله بطور معناداری بالاتر بود (</span></span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:107%">p=0/009</span></span><span lang="FA"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="">).</span></span></span></span></span></span><br>
<br>
<span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:107%"><b><span lang="FA"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="">بحث و نتیجه گیری:</span></span></span></b><span lang="FA"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin=""> استفاده از روش های نوین آموزشی به ویژه در آموزش بالینی در دانشجویان پرستاری می تواند موجب رضایتمندی و علاقه بیشتر دانشجویان شود و همچنین منجر به یادگیری موثر و بهبود مهارتهای بالینی در دانشجویان شود.</span></span></span></span></span></span></span></span></span></p>
<span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Times New Roman;"><span style="line-height:150%"><span style="line-height:150%"><span new="" roman="" times=""><span style="color:#444444"><strong>Introduction:</strong> Problem-based learning (PBL) and outcome-based learning (OBL) are two new educational methods of learning. Considering the importance of clinical education in nursing students and the lack of use of modern educational methods in the clinical education of nursing students, this study was aimed to investigate the students’ satisfaction with two educational methods of PBL and OBE in nursing students of intensive care units.<br>
<strong>Methods and Materials: </strong>This study was a semi-experimental study with a two-group design. The samples were selected by census method and they included 45 nursing students of Jahrom faculty of Nursing and Paramedicine who were interns in the special care department in the second semester of the academic years of 2016-2017.The samples were divided into two test groups. Training was performed by problemsolving based method in one group and it was done through result-based method in the other group by a trained instructor in the field of result-oriented and problem-solving based training methods. After the completion of the course, the students’ satisfaction with the two teaching methods was checked using a researcher-made questionnaire. After completing the questionnaires by the research units, data were analyzed using SPSS software version 22.<br>
<strong>Results: </strong>45 nursing students with an average age of 20 years and an average GPA of 16.54 were studied in this research. The findings show that the average level of satisfaction with problem-solving-based training was 47.25±94.94 and the satisfaction with result-oriented training was 41.65±8.60.The results of the independent t-test comparing the satisfaction in the two educational groups showed that there was a significant difference between the satisfactions of the nursing students with the two educational methods used. Therefore, the satisfaction with the method based on problem solving was significantly higher than another one (p=0.009).<br>
<strong>Discussion and Conclusion:</strong> The use of new educational methods, especially in clinical education in nursing students, can increase the satisfaction and interest of students. Moreover, it leads to effective learning and improvement of clinical skills in students.</span></span></span></span></span></span>
آموزش مبتنی بر حل مسئله, آموزش مبتنی بر پیامد, پرستاری
Problem-Solving-Based Learning, Outcome-Based Learning, Nursing
51
57
http://jps.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-532-3&slc_lang=fa&sid=1
Fatemeh
Forouzan jahromi
فاطمه
فروزان جهرمی
baharmahdood68@gmail.com
10031947532846001957
10031947532846001957
No
Critical Care of Nursing, Faculty Member of Paramedical School, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
پرستاری مراقب تهای ویژه، عضو هیات علمی دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران
Bahareh
Mahdood
بهاره
محدود
baharehmahdood68@gmail.com
10031947532846001958
10031947532846001958
Yes
Department of Operating Room, Faculty Member of Paramedical School, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
گروه اتاق عمل، عضو هیات علمی دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران