Paramedical Sciences and Military Health
علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی
Paramedical Sciences and Military Health
Medical Sciences
http://jps.ajaums.ac.ir
1
admin
2423-7507
2538-3086
10.18869/acadpub.jps
14
8888
13
fa
jalali
1399
3
1
gregorian
2020
6
1
15
1
online
1
fulltext
fa
اثر القای هیجان بر کارکرد حل مسئله خلاقانه در نمونه منتخب کارکنان وظیفه آجا
The Effect of Affective Priming on Creative Problem-Solving in the Selective Sample of AJA Staff
مقالات کامل
full articles
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مقدمه:</span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> یکی از چالشهای امروز در عملکرد ارگانهای نظامی افزایش قدرت حلمسئله و خلاقیت است؛ یک از راههای افزایش توانایی شناخت حل مسئله در کارکنان و کارمندان نظامی استفاده از رویکرد و روش القای هیجانات مثبت و منفی است. </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">پژوهش حاضر با هدف سنجش اثر القای هیجان مثبت و منفی بر آزمون محققساخته </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">RAT</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> و بررسی نقش هیجانات بر کارکرد شناختی حلمسئله خلاقیت انجام گرفته است. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مواد و روش ها: </span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">این پژوهش در دو مرحله ( با فاصله 4 روز) انجام گرفت. در ابتدا 24 نفر از سربازان وظیفه پرسشنامهی حلمسئله خصلتی و آزمون </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">RAT</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> را تکمیل کردند. در مرحله دوم آزمایش یعنی 4 روز بعد، این تعداد بهصورت تصادفی در سه گروه القای هیجان مثبت، منفی و خنثی قرار گرفتند. با توجه به طرح این آزمایش ( پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و تخصیص تصادفی ) از روش آماری تحلیلعاملی آمیخته درون- بینگروهی برای تحلیل دادهها استفاده شد. در نهایت دادهها با استفاده از نرمافزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS-26</span></span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها: </span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">در این پژوهش تنها اثرات بینگروهی (تفاوت گروههای آزمایشی و گروه کنترل در نمرات </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">RAT</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">) نتایج معناداری را به همراه داشت </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">(034/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">p=</span></span></span><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">،</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">05/0</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">α </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> و 24</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">n</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">=</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">)</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">بحث و نتیجهگیری:</span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> نتایج پژوهش دلالت بر این دارند که اثرات القای هیجانات مثبت و منفی در نمرات </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">RAT</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">، در دو مرحله زمانی (با فاصله 4 روز) با هم تفاوتی ندارند؛ اما هیجانات مثبت و منفی به صورت بالقوه میتوانند در نمرهگیری آزمون </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">RAT</span></span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">متفاوتی دربرداشته باشند. همچنین در این پژوهش برای اولین بار از آزمون رایانهای </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">RAT</span></span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">برای سنجش میزان حلمسئله خلاقانه کارکنان استفاده شد.</span></span>
<strong>Introduction:</strong> One of the challenges of today's military systems is increasing the power of problem-solving and creativity. Using affective priming is one way to improve cognitive ability of problem-solving in staff and military personnel. This study aimed to evaluate the effect of positive and negative affective priming on RAT test and aimed to investigate the role of emotions on cognitive function of the creative problem-solving problem. <span dir="RTL"></span><br>
<strong>Method</strong><strong>s and Materials:</strong> This study was conducted in two stages (4 days interval). Initially, 24 participants completed the Trait Problem-solving Questionnaire and the RAT test. In the second phase of the experiment or four days later, these groups were randomly assigned into three groups: positive, negative, and neutral Affective Priming Tasks. Mixed-ANOVA was used for data analysis based on the design of this experiment (pre-test, post-test with the control group).Finally, data were analyzed using SPSS software version 26.<span dir="RTL"></span><br>
<strong>Results:</strong> In this study, there is only a significant difference between the RAT scores of experimental and control groups (p = 0.034, α <0.05 and n = 24). <span dir="RTL"></span><br>
<strong>Discussion and Conclusion:</strong> The results indicate that the effects of positive and negative emotions on RAT scores are not different in two-time steps (4 days interval); however, positive and negative emotions can potentially have different results in RAT score. In addition, it is the first time that the computerized RAT test was used to measure students' creative problem-solving skills in the current study.
القای هیجان, حلمسئله, حلمسئله خلاقانه, آزمون RAT, سرنخدهی هیجان مثبت و منفی.
Affective priming, Problem-Solving, Creative problem solving, RAT Test, Positive and Negative Affective priming.
18
25
http://jps.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-416-1&slc_lang=fa&sid=1
Toraj
Hashemi
تورج
هاشمی
10031947532846001010
10031947532846001010
Yes
Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
Shahram
Vahedi
شهرام
واحدی
10031947532846001011
10031947532846001011
No
Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
Nadia
Soltani
نادیا
سلطانی
10031947532846001012
10031947532846001012
No
Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
Mohammad Mohsen
Khoddami
محمد محسن
خدامی
10031947532846001013
10031947532846001013
No
Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، تهران, ایران
Abouzar
Hedayatnia
ابوذر
هدایت نیا
10031947532846001014
10031947532846001014
No
Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران