TY - JOUR T1 - Evaluating the Differences in the Quality Perception of the Learning Environment from the Viewpoints of Continuous and Non-Continuous Undergraduate Operationalroom technology Students of the Iran University of Medical Sciences in 1395-96 TT - بررسی تفاوت ادراک از کیفیت محیط یادگیری از دیدگاه دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته رشته اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 96-1395 JF - ajaums-jps JO - ajaums-jps VL - 13 IS - 3 UR - http://jps.ajaums.ac.ir/article-1-142-fa.html Y1 - 2018 SP - 40 EP - 46 KW - Learning Environment KW - DDRE questionnaire KW - Operational room technology students N2 - مقدمه: شواهد بسیاری اهمیت محیط یادگیری را بر یادگیری مؤثر دانشجویان نشان داده‌اند. محیط یادگیری این موضوع را که دانشجویان چرا ؟ چگونه ؟ و چه چیزی را یاد می‌گیرند را به آنان القاء می‌کند . دانشگاه‌ها باید درباره‌ی نیازهای روانی ، اجتماعی و عاطفی دانشجویان دغدغه لازم را داشته و شرایط مناسبی را برای ایجاد یک محیط یادگیری مولد به وجود آورند، مطالعه‌ی محیط یادگیری در تحقق این امر کمک‌کننده است. گفته‌شده که محیط یادگیری یک جنبه پراهمیت برای دانش‌آموختگان علوم پزشکی در نظر گرفته می‌شود . باتوجه به این موضوع این مطالعه با هدف بررسی تفاوت ادراک از کیفیت محیط یادگیری از دیدگاه دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته رشته اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 96-1395 انجام گرفت. مواد و روش ها :روش مطالعه توصیفی است که در سال 95-96 صورت گرفته است وتعداد 143 (50 نفر مرد و 93 نفر زن) دانشجوی کارشناسی اتاق عمل به پرسشنامه سنجش کیفیت محیط یادگیری DREEM ( Dundee Ready Education Environment Measure) پاسخ دادند. این پرسشنامه دارای 50 گویه که دامنه نمره آن بین (0-200) به است. هرچه نمره حاصله بیشتر باشد نشان‌دهنده محیط یادگیری بهتر و هرچه قدر کمتر باشد نشان‌دهنده وضعیت محیط یادگیری نامطلوب تر است. یافته ها: میانگین نمره کل کیفیت محیط یادگیری دانشجویان کارشناسی رشته اتاق عمل برابر با 22.6±106 بود. نمره دانشجویان مقطع کارشناسی ناپیوسته (20.17±115.68 ) نمره بالاتری از کیفیت محیط یادگیری نسبت به دانشجویان کارشناسی پیوسته (20.55 ±102.25 ) بود، که ارتباط بین آنها نیز معنا دار بود (P=.01). بحث و نتیجه‌گیری : این مطالعه نشان داد که دانشجویان کارشناسی ناپیوسته از دانشجویان کارشناسی پیوسته محیط یادگیری را مثبت تر ارزیابی نموند و همچنین با توجه به ابعاد پرسشنامه فضا برای بهبود کلیه ابعاد محیط یادگیری وجود دارد. M3 ER -