دوره 11، شماره 1 - ( علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی (بهار 1395) 1395 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 43-38 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ، Masoud.mohammadi1989@yahoo.com
2- دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
3- دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
چکیده:   (6056 مشاهده)

مقدمه: وضعیت تحصیلی دانشجویان یک مسئله مهم در امور آموزشی می‌باشد که می‌توان با مشخص کردن علل مؤثر در آن اقداماتی به منظور اصلاح وضعیت دانشجویان به اجرا در آورد. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثر وضعیت تحصیلی و شغلی والدین بر موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام شد.

مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در بین 200 نفر از دانشجویان دانشکده دندانپزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1393 به روش سرشماری صورت گرفت. تمامی دانشجویانی دارای معدل مساوی و بالای 15 به عنوان دانشجویان موفق و معدل کمتر از 14 به عنوان دانشجویان ناموفق در پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شده و سپس با استفاده از نرم افزار 17 SPSS و آزمون آماری Chi-Square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: در این پژوهش بین دو گروه دانشجویان از نظر مشخصات فردی مثل وضعیت اشتغال و تحصیلات مادر با پیشرفت تحصیلی اختلاف معنادار مشاهده شد (05/0>P)، درحالی‌که بین دو گروه در متغیرهای تحصیلات و شغل پدر و شغل مادر با موفقیت تحصیلی آنان اختلاف معناداری وجود نداشت.

نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد با بهبود وضعیت شغلی و تحصیلی والدین می‌توان انتظار داشت موفقیت تحصیلی بیشتری را در دانشجویان شاهد باشیم.

متن کامل [PDF 2863 kb]   (2711 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: چکیده مقالات
دریافت: 1395/1/23 | پذیرش: 1395/3/8 | انتشار: 1395/3/20

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.