مقدمه: هوش هیجانی توانایی لازم برای یک فرد برای اعمال عملکرد مؤثر در تیم، سازگاری با موقعیتهای حساس، مدیریت استرس، درک خود و دیگران و همچنین تنظیم احساسات است. آموزش مدیریت استرس میتواند بهبود مهارتهای خاصی را که در زمینه هوش هیجانی نهفته است را تسهیل کرده و باعث افزایش هوش هیجانی شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر دوره آموزشی مدیریت استرس بر رشد هوش هیجانی در بین دانشجویان پیراپزشکی در سال 1403 بوده است.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع تحقیق نیمه تجربی، همراه با پیش آزمون و پس آزمون با داشتن گروه آزمایش و گروه کنترل است که در بهار سال 1403 در شهر زنجان، مرکز استان زنجان انجام شده است. تعداد 20 نفر از بین 711 دانشجوی رشتههای پیراپزشکی در حال تحصیل در شهر زنجان صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه 10 نفره(گروه آزمایش و گروه کنترل) سازماندهی شدند. برای گروه آزمایش، 12 جلسه دوره آموزشی مدیریت استرس ارائه شده و برای گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای تا پایان پژوهش انجام نشد. در این مطالعه از پرسشنامه پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن(BAR-ON-EQ) استفاده شده و دادههای به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شد و روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استباطی (تحلیل کوواریانس) به کار برده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که پس از پایان دوره آموزشی، هوش هیجانی دانشجویان گروه آزمایش افزایش معنیداری داشته است در حالی که چنین یافته ای در مورد دانشجویان گروه کنترل وجود نداشت.
نتیجهگیری: آموزش مدیریت استرس می تواند باعث رشد هوش هیجانی در دانشجویان رشته های پیراپزشکی شود. با توجه به اهمیت ارتقای هوش هیجانی در کادر درمان و پرسنل پزشکی و کاربردهای فراوان آن در این مشاغل، این موضوع بسیار قابل توجه است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |