1- گروه داخلی- جراحی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. ، mpazokian@gmail.com
2- گروه داخلی- جراحی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
3- دانشجوی کارشناسی پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده: (910 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان پرستاری نقش بسیار مهمی را در آینده درمان و تکمیل تیم درمانی بیمار ایفا می کنند . مطالعات اخیر نشان داده است که شایستگی بالینی یک پرستار و اعتماد به نفس آن در حیطه درمان بسیار با اهمیت است.
این مطالعه با هدف بررسی همبستگی شایستگی بالینی و اعتماد به نفس در دانشجویان عرصه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1400 انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی – همبستگی بود؛ که تعداد 180 نفر از دانشجویان ترم هفت و هشت پرستاری (کلیه دانشجویان پرستاری) دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1400 با تکمیل پرسشنامه های اطلاعات جمعیت شناختی، اعتماد به نفس روزنبرگ در سال 1969 و شایستگی بالینی مرتوجا در سال 2003، بعد از تائید روایی و پایایی در مطالعه شرکت کردند. داده ها با استفاده از آزمون های آماری پیرسون، آنالیز واریانس یک طرفه و تی مستقل با کمک نرم افزار SPSSنسخه 19 تحلیل گردید.
یافتهها: میانگین نمره شایستگی بالینی به صورت مهارت و سپس کاربرد آن دانش و مهارت به ترتیب 13.10±54.77 و میانگین اعتماد به نفس در دانشجویان عرصه پرستاری 5.24±21.34 بود. بین شایستگی بالینی هم در زمینه دانش و مهارت و هم در کاربرد دانش و مهارت با اعتماد به نفس رابطه ی معنادار مستقیم وجود داشت (0/03 P=).
نتیجهگیری: یادگیری دانش و مهارت های لازم می تواند باعث افزایش شایستگی بالینی دانشجویان پرستاری شود. برخورداری از دانش و مهارت نقش مثبتی را در افزایش اعتماد به دانشجویان پرستاری نشان داد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مقالات کامل دریافت: 1403/1/8 | پذیرش: 1403/2/31 | انتشار: 1403/4/10