دوره 17، شماره 3 - ( علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی ( پاییز 1401) 1401 )                   جلد 17 شماره 3 صفحات 57-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Forouzan jahromi F, Mahdood B. Evaluation of Nursing Students’ Satisfaction with Two Methods of Problem-Solving-Based Learning and Outcome-Based Learning in the Cardiac Care Unit. Paramedical Sciences and Military Health 2022; 17 (3) :51-57
URL: http://jps.ajaums.ac.ir/article-1-323-fa.html
فروزان جهرمی فاطمه، محدود بهاره. بررسی رضایتمندی دانشجویان پرستاری از دو روش آموزش مبتنی بر حل مسئله و آموزش پیامد محور در بخش مراقبت های ویژه قلبی. علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی. 1401; 17 (3) :51-57

URL: http://jps.ajaums.ac.ir/article-1-323-fa.html


1- پرستاری مراقب تهای ویژه، عضو هیات علمی دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران
2- گروه اتاق عمل، عضو هیات علمی دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران ، baharehmahdood68@gmail.com
چکیده:   (642 مشاهده)

مقدمه: از جمله این روشهای نوین آموزشی روش یادگیری مبتنی بر حل مساله (Problem-Based Learning or PBL) و روش یادگیری مبتنی بر پیامد (Outcome- Based Learning or OBL) می باشد. با توجه به اهمیت آموزش بالینی در دانشجویان پرستاری و کمبود استفاده از روش های نوین آموزشی در امر آموزش بالینی دانشجویان پرستاری، این مطالعه با هدف بررسی رضایتمندی دانشجویان از دو روش آموزشی PBL و OBE در دانشجویان پرستاری بخش مراقبت های ویژه انجام شد.

مواد و روش ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی با طرح دو گروهی بود. نمونه ها به روش سرشماری وارد مطالعه شدند و شامل 45 دانشجوی پرستاری دانشکده پرستاری و پیراپزشکی جهرم بودند که در نیمسال دوم سال تحصیلی 96-97 بصورت کارآموز در بخش مراقبت های ویژه حضور داشتند. نمونه ها به دو گروه آزمون تقسیم  شدند،آموزش در یک گروه به روش مبتنی بر حل مسئله و در گروه دیگر به روش مبتنی بر پیامد توسط یک مربی آموزش دیده در زمینه روش های آموزش پیامدمحور و مبتنی بر حل مسئله انجام گرفت. پس از اتمام دوره رضایتمندی دانشجویان از دو روش آموزشی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بررسی شد. پس از تکمیل پرسشنامه ها توسط واحدهای پژوهش، اطلاعات وارد نرم افزار SPSS نسخه 22 شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

 یافته ها: در این مطالعه 45 دانشجوی پرستاری با میانگین سنی 20 سال  و میانگین معدل 16/54 مورد مطالعه قرار گرفتند. یافته ها نشان می دهد که میانگین رضایتمندی از آموزش مبتنی برحل مسئله 94/94±47/25 و از آموزش پیامد محور 8/60±41/65 بود. نتایج ازمون تی مستقل در مقایسه رضایتمندی در دو گروه آموزشی نشان داد اختلاف معناداری بین رضایتمندی دانشجویان پرستاری از دو روش آموزشی استفاده شده وجود داشت بدین صورت که رضایتمندی از روش مبتنی بر حل مسئله بطور معناداری بالاتر بود (p=0/009).

بحث و نتیجه گیری: استفاده از روش های نوین آموزشی به ویژه در آموزش بالینی در دانشجویان پرستاری می تواند موجب رضایتمندی و علاقه بیشتر دانشجویان شود و همچنین منجر به یادگیری موثر و بهبود مهارتهای بالینی در دانشجویان شود.

متن کامل [PDF 356 kb]   (702 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مقالات کامل
دریافت: 1401/7/28 | پذیرش: 1401/9/2 | انتشار: 1401/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی می باشد.

© 2015 All Rights Reserved | Paramedical Sciences and Military Health