دوره 9، شماره 1 - ( مجله دانشکده پیراپزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران 1393 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 15-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


1- دانشگاه علوم پزشکی آجا
2- دانشگاه علوم پزشکی تهران ، amali.omid@gmail.com
چکیده:   (5368 مشاهده)
سابقه و هدف: سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS) ، سیستمی است که داده ها در یک پایگاه داده به صورت همزمان ذخیره می شوند تا در محل و زمان مناسب و مطابق با نیازهای خاص کاربر در دسترس کاربران مجاز قرار گیرند. سیستم اطلاعات بیمارستانی در دهه های اخیر از یک سیستم فاقد انسجام درونی به سیستمی منسجم تبدیل شده است. اغلب بررسی ها نقش عامل انسانی را بسیار با اهمیت و تعیین کننده ارزیابی کرده اند ودر حقیقت بی توجهی به عوامل انسانی به عنوان بزرگترین علت عدم موفقیت سیستم های اطلاعاتی در دستیابی به اهداف خود شناخته شده اند. مواد و روش ها: پژوهش حاضر به روش تحقیق کیفی با رویکرد فنومنولوژی اجرا شده و داده ها به روش مصاحبه عمیق (independent interview) با مدیران ارشد بیمارستانی که درقالب گروه کانونی 8 نفره متشکل از کارکنان بهداشتی، پزشکان، پرستاران و پرسنل درمانی می باشداجرا گردید. نمونه گیری مبتنی بر هدف از بین افرادی که در گذشته یا حال بکارگیری این سیستم را تجربه کرده بوده، صورت گرفت. برگزاری جلسات مصاحبه حدود 90 تا120 دقیقه در بیمارستان امام رضا (ع) بطول انجامید و برای شرکت کنندگان سوالاتی مطرح شد. پس از جلسات و گزارش گیری نتایج، اعضاء تیم پژوهش به بحث و نتیجه گیری در مورد برنامه پرداختند. یافته ها: مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری مربوط به برنامه، مشکلات نیروی انسانی، مدیریت، نظارت و در نهایت مشکلات آموزشی مرتبط با آموزش های مقدماتی کامپیوتر و عدم آموزش ضمن خدمت پرسنل مربوطه می باشد. لازم به ذکر است که کاربران جهت بهره برداری بهینه از سیستم اطلاعات بیمارستانی آموزش کافی نمی بینند. مسئولین سایت بیمارستان نیز جهت کسب مهارت در بکارگیری برنامه و آشنائی با خطاهای سیستم آموزش نمی بینند. بحث و نتیجه گیری: با توجه به هدف اصلی سیستم اطلاعات بیمارستانی که افزایش رضایتمندی مراجعین به موازات کاهش هزینه های بیمارستانی می باشد، برای نیل به این اهداف تغییرات اساسی در سیستم آموزشی و بازخورد در مسئولین انفورماتیک سیستم ضروری می باشد و قدم اول در این مسیر پذیرش کاستی ها و واقعیت های موجود و حرکت به سوی حل مشکلات و تقویت تسهیل کننده ها در بکارگیری سیستم می باشد.
متن کامل [PDF 125 kb]   (4460 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مقالات کامل
دریافت: 1394/7/6 | پذیرش: 1394/7/6 | انتشار: 1394/7/6

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.