دوره 16، شماره 2 - ( علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی ( تابستان 1400) 1400 )                   جلد 16 شماره 2 صفحات 56-50 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mousavi E, Vakilimofrad H, Amiri F. The Effect of Holding Professional Ethics Training Course in the Curriculum of Laboratory Science Students of Hamadan University of Medical Sciences in 2020. Paramedical Sciences and Military Health 2021; 16 (2) :50-56
URL: http://jps.ajaums.ac.ir/article-1-263-fa.html
موسوی الهه، وکیلی مفرد حسین، امیری فاطمه. تاثیر برگزاری دوره آموزشی اخلاق حرفه ای در برنامه درسی دانشجویان علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1399. علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی. 1400; 16 (2) :50-56

URL: http://jps.ajaums.ac.ir/article-1-263-fa.html


1- گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
2- گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- گروه علوم آزمایشگاهی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، (amirif2012@gmail.com
چکیده:   (1270 مشاهده)
مقدمه:آموزش درس اخلاق حرفه ای در دوره های تحصیلی دانشگاهی از اهمیت به سزایی برخوردار است. با توجه به این که دوره مذکور در برنامه درسی دانشجویان مقطع کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی در نظر گرفته نشده است، بر آن شدیم که دوره آموزشی اخلاق حرفه ای را جهت دانشجویان فوق برگزار نموده و سپس دوره مذکور را ارزیابی کنیم.
مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی به روش نمونه گیری سرشماری بر روی 32 نفر دانشجوی علوم آزمایشگاهی انجام گرفت.  ارزشیابی طرح نیز با استفاده از پرسش نامه مدل ارزشیابی کریک پاتریک (Kirkpatrick Evaluation) (در حیطه های واکنش، یادگیری، رفتاری و نتایج دانشگاهی) بود که دانشجویان به 45 سوال آن پاسخ دادند. داده های حاصل نیز با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل و تحلیل انحراف معیار در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: میانگین نمره کلی ارزشیابی دانشجویان علوم آزمایشگاهی از برنامه درسی اخلاق حرفه ای 190/09 با انحراف معیار 15/98 بود. با توجه شاخص های ارزشیابی (نمره 45 تا 90: ضعیف، نمره 90 تا 135: متوسط، نمره بالاتر از 135: عالی)،  ارزشیابی دانشجویان مورد بررسی از برنامه درسی اخلاق حرفه ای در حد عالی بود. میانگین نمره اخلاق حرفه ای در گروه های مختلف به تفکیک مدرک تحصیلی دیپلم، جنس و سن، اختلاف معنادار نداشت. 
بحث و نتیجه گیری: نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که آموزش درس اخلاق حرفه ای برای دانشجویان علوم آزمایشگاهی امری ضروری به نظر می رسد. لذا گنجاندن این دوره آموزشی در برنامه درسی رشته علوم آزمایشگاهی پیشنهاد می شود.
 
متن کامل [PDF 394 kb]   (839 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مقالات کامل
دریافت: 1400/3/27 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار: 1400/6/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی می باشد.

© 2015 All Rights Reserved | Paramedical Sciences and Military Health