Hashemi T, Vahedi S, Soltani N, Khoddami M M, Hedayatnia A. The Effect of Affective Priming on Creative Problem-Solving in the Selective Sample of AJA Staff. Paramedical Sciences and Military Health 2020; 15 (1) :18-25
URL:
http://jps.ajaums.ac.ir/article-1-214-fa.html
هاشمی تورج، واحدی شهرام، سلطانی نادیا، خدامی محمد محسن، هدایت نیا ابوذر. اثر القای هیجان بر کارکرد حل مسئله خلاقانه در نمونه منتخب کارکنان وظیفه آجا. علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی. 1399; 15 (1) :18-25
URL: http://jps.ajaums.ac.ir/article-1-214-fa.html
1- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، تهران, ایران
3- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
چکیده: (1711 مشاهده)
مقدمه: یکی از چالشهای امروز در عملکرد ارگانهای نظامی افزایش قدرت حلمسئله و خلاقیت است؛ یک از راههای افزایش توانایی شناخت حل مسئله در کارکنان و کارمندان نظامی استفاده از رویکرد و روش القای هیجانات مثبت و منفی است.
پژوهش حاضر با هدف سنجش اثر القای هیجان مثبت و منفی بر آزمون محققساخته RAT و بررسی نقش هیجانات بر کارکرد شناختی حلمسئله خلاقیت انجام گرفته است.
مواد و روش ها: این پژوهش در دو مرحله ( با فاصله 4 روز) انجام گرفت. در ابتدا 24 نفر از سربازان وظیفه پرسشنامهی حلمسئله خصلتی و آزمون RAT را تکمیل کردند. در مرحله دوم آزمایش یعنی 4 روز بعد، این تعداد بهصورت تصادفی در سه گروه القای هیجان مثبت، منفی و خنثی قرار گرفتند. با توجه به طرح این آزمایش ( پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و تخصیص تصادفی ) از روش آماری تحلیلعاملی آمیخته درون- بینگروهی برای تحلیل دادهها استفاده شد. در نهایت دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: در این پژوهش تنها اثرات بینگروهی (تفاوت گروههای آزمایشی و گروه کنترل در نمرات RAT) نتایج معناداری را به همراه داشت (034/0p=، 05/0 >α و 24n=).
بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش دلالت بر این دارند که اثرات القای هیجانات مثبت و منفی در نمرات RAT، در دو مرحله زمانی (با فاصله 4 روز) با هم تفاوتی ندارند؛ اما هیجانات مثبت و منفی به صورت بالقوه میتوانند در نمرهگیری آزمون RAT متفاوتی دربرداشته باشند. همچنین در این پژوهش برای اولین بار از آزمون رایانهای RAT برای سنجش میزان حلمسئله خلاقانه کارکنان استفاده شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مقالات کامل دریافت: 1399/3/19 | پذیرش: 1399/3/30 | انتشار: 1399/3/30