دوره 15، شماره 1 - ( علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی (بهار 1399) 1399 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 43-49 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، ایران. ، royaafrassiabi398@gmail.com
2- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، ایران.
چکیده:   (239 مشاهده)
مقدمه : بررسی سطح فعالیت بدنی و شناخت عوامل مؤثر بر الگوی فعالیت بدنی در بین دانش آموزان از اهمیت فراوانی برخوردار است. لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه اعتماد به نفس با سطح فعالیت بدنی در دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهرستان بجنورد بود.
مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی- همبستگی به صورت مقطعی در سال تحصیلی 1397 انجام شد. جامعه پژوهش، کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی مدارس دخترانه شهرستان بجنورد بودند که 335 نفر از بین 231۴ دانش آموز دختر مقطع ابتدایی به صورت تصادفی انتخاب شدند. از پرسشنامه آیزنک، برای سنجش اعتماد به نفس استفاده گردید. علاوه بر آن، یک سری سوال های مربوط به میزان و نحوه فعالیت های بدنی نیز از دانش آموزان پرسیده شد. از آمار توصیفی، آزمون تی و آنالیز واریانس برای تحلیل        یافته ها استفاده شد.
یافته ها: تحلیل اطلاعات به دست آمده نشان داد که 34/31 درصد از دانش آموزان، اعتماد به نفس خیلی پایینی داشتند، 10/59 درصد از دانش آموزان اعتماد به نفس در حد قابل قبولی و تنها 55/9 درصد از دانش آموزان دارای اعتماد به نفس خیلی خوبی بودند. مقایسه سطح فعالیت بدنی دانش آموزان برحسب میزان اعتماد به نفس، نشان داد که سطح فعالیت بدنی در دانش آموزان دارای اعتماد به نفس بالا به طور معنی داری بیشتر از دانش آموزان دارای اعتماد به نفس کم و متوسط است ( 01/0> P ).
 بحث و نتیجه گیری: با توجه به اهمیت فعالیت بدنی در زندگی دانش آموزان دختر، نتایج مطالعه نشان می دهد که فعالیت بدنی در جامعه مورد بررسی کافی نیست و لازم است با برنامه ریزی صحیح و مستمر، آموزش های لازم در خصوص تغییر سبک زندگی دانش آموزان دختر ارائه شود.
متن کامل [PDF 442 kb]   (78 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مقالات کامل
دریافت: 1399/2/31 | پذیرش: 1399/3/30 | انتشار: 1399/3/30