دوره 14، شماره 2 - ( علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی (تابستان 1398) 1398 )                   جلد 14 شماره 2 صفحات 52-48 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
2- مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی و گرمسیری، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران ، salahi@hums.ac.ir
چکیده:   (2775 مشاهده)
مقدمه: آموزش واحد انگل شناسی برای دانشجویان علوم پزشکی خصوصا دانشجویان علوم آزمایشگاهی و پزشکی از حساسیت ویژهای برخوردار است. لذا هدف از این مطالعه تبیین تجارب به منظور بهبود کیفیت آموزش واحد عملی انگل شناسی دانشجویان علوم آزمایشگاهی به ویژه جلسه آموزش انجام تستهای آزمایشگاهی بر روی نمونه مدفوع میباشد.
مواد و روشها: در این پژوهش روش ارزیابی دانشجویان نه بر اساس پرشسنامه؛ بلکه بر اساس مشاهده و رتبه بندی استاد بوده است. بدون شک اهداف فرعی این پرسشنامه تحقق یافته و وجود پرسشنامه ضرورت نداشته است.
نتایج: استفاده از کود حیوانی در مقایسه با مدفوع انسانی نتایج رضایت بخشی داشت به طوری که دانشجویان در ردیف اول آزمایشگاه حضور یافته و تعداد افرادی از انجام آزمایش امتناع کردند، کاهش یافت. آثار تنش در صورت و رفتار و گفتار دانشجویان دیده نمیشد. دو دانشجو به صورت داوطلبانه در روند انجام آزمایش همکاری کردند و همه دانشجویان پس از الزام به انجام کار، پروسه محوله را انجام دادند.
بحث و نتیجه گیری: این مطالعه از نظر مشاهده و رتبه بندی استاد تجربه موفقی در راستای جایگزینی کود حیوانی در برخی از جلسات انگل شناسی عملی و ایجاد فضای آموزشی مناسب ارایه مینماید. همچنین امید است با این روش گامی موثر در جهت رفع خطرات جدی کار با مدفوع بیماران و پیشگیری از تخریب دیدگاه دانشجویان از آینده شغلی خود برداشته شود. 
واژه‌های کلیدی: واحد عملی، انگل شناسی، دانشجویان
متن کامل [PDF 1714 kb]   (1320 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مقالات کامل
دریافت: 1399/2/6 | پذیرش: 1399/2/6 | انتشار: 1399/2/6

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.