دوره 12، شماره 3 - ( علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی (پاییز 1396) 1396 )                   جلد 12 شماره 3 صفحات 34-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه داخلی - جراح، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2- گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، fatolahi.sajad@yahoo.com
3- گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (2878 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اینکه محیط آموزشی تأثیر زیادی بر موفقیت یادگیرندگان، رضایت، احساس خشنودی رفاه شخصی، پیشرفت و انتخاب شغل دانشجویان دارد. شایان به ذکراست که محیط‌های نامناسب هزینه‌بر بوده و ازنظر مالی بازخورد منفی دارند مطالعه حاضر باهدف بررسی تفاوت کیفیت محیط آموزشی ازدیدگاه دانشجویان مرد و زن کارشناسی اتاق عمل انجام‌گرفته است.
مواد و روش ها: روش مطالعه توصیفی است که در سال 95-96 صورت گرفته است وتعداد 143 (50 نفر مرد و 93 نفر زن) دانشجوی کارشناسی اتاق عمل به پرسشنامه سنجش کیفیت محیط آموزشی DREEM ( Dundee Ready Education Environment Measure) پاسخ دادند.. این پرسشنامه دارای 50 گویه که دامنه نمره آن بین (0-200) است. هرچه نمره حاصله بیشتر باشد نشان‌دهنده محیط آموزشی بهتر و هرچه قدر کمتر باشد نشان‌دهنده وضعیت محیط آموزشی نامطلوب تر است.
یافته‌ ها: این مطالعه نشان داد که ارتباط معناداری بین نمره دانشجویان مرد و زن وجود دارد (P=0.02)، به طوری که دانشجویان مرد دیدگاه مثبت‌تری نسبت به دانشجویان زن داشتند. همچنین بین گروه های سنی مختلف مشغول به تحصیل در مطالعه حاضر مشاهده شد که با افزایش سن درک از کیفیت محیط آموزشی بهبود یافته است .
بحث و نتیجه گیری: دانشجویان مرد دیدگاه مثبت‌تری نسبت به دانشجویان زن از محیط آموزشی‌شان داشتند. گروه سنی (30-33) سال بیشترین نمره را نسبت به دیگر گروه های سنی مورد مطالعه داشتند.
 
متن کامل [PDF 2186 kb]   (1990 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مقالات کامل
دریافت: 1396/9/4 | پذیرش: 1396/9/20 | انتشار: 1396/9/29

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.